Важливо

Книжковий ринок

Лист-відповідь з профільного комітету Верховної Ради стосовно антикризових заходів

Комітет Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики розглянув звернення Української асоціації видавців і книгорозповсюджувачів щодо необхідності розроблення та реалізації низки законодавчих ініціатив, програм, заходів, спрямованих на підтримку книговидавничої галузі в умовах дії обмежувальних заходів для протидії поширенню коронавірусної хвороби COVID-19.

Книжковий ярмарок в Одесі

лип. 14, 2020
Переглядів: 328
автор
Книжковий ярмарок в Одесі

Цьогоріч форум «Українська книга на Одещині» відбудеться 6–9 серпня 2020 року і стане складовою XXIV Міжнародного книжкового фестивалю «Зеленая волна». Ключовими напрямами роботи форуму стануть професійна та культурно-просвітницька програми – круглий стіл з актуальних питань видавничої справи та книгорозповсюдження, програма професійного спілкування для фахівців бібліотек «ОдесаБібліоСаміт», виїзне Свято української книги в смт Доброслав, а також широкий спектр заходів з популяризації книги і читання: презентації нових вітчизняних видань та видавничих проєктів, панельні дискусії, творчі майданчики, літературні студії, автограф-сесії тощо за участі представників провідних видавництв України, письменників, ілюстраторів книги, літературознавців, мистецтвознавців, бібліотечних фахівців та широкої громадськості.

В рамках традиційного книжкового конкурсу «Краща книга форуму «Українська книга на Одещині» - 2020» будуть відзначені кращі книжкові новинки та видавничі проєкти 2019-2020 років, реалізовані з червня 2019 р. по липень 2020 р. Для участі в конкурсі необхідно до 25.07.2020 р. надіслати на адресу бібліотеки відповідну заявку з позначкою «на конкурс» та два примірники видання для організації роботи журі конкурсу.

Інформаційно-рекламні заходи форуму «Українська книга на Одещині» проводяться на договірній основі. Для внесення заходів до Програми форуму (презентації нових вітчизняних видань, видавничих проєктів та ін.) необхідно до 25.07.2020 надіслати заявку, після узгодження з Оргкомітетом форуму «Українська книга на Одещині» часу, місця та умов проведення заходів здійснити оплату згідно з виставленим рахунком.

Оперативне оновлення інформації здійснюється на сайті Одеської національної наукової бібліотеки odnb.odessa.ua та в її соціальних мережах.

Фото з сайту Читомо

Про Закон України N3377

лип. 11, 2020
Переглядів: 256
Written by
Про Закон України N3377

Нинішня влада повторює всі кроки своїх "папєрєдніков" в ставленні до національної культури загалом і української книги зокрема. Весь негатив в політиці, науці, економіці, внутрішній і зовнішній політиці, я особисто відношу до наслідків ТУПОГО ігнорування владою культури, як одного з найпливовішіх факторів на цивілізаційний розвиток нації і держави у всіх їх життєвих сферах. Нині ж культура і книга, в умовах шалених втрат нанесених їм карантином і пов'язаною з нею кризою, взагалі кинуті напризволяще. Яку державу збудуєте, панове, без моралі, духовності, науки, інтелекту, професійного кадрового ресурсу? Бо за цим всім стоїть КУЛЬТУРА нації, яка сьогодні вже знаходиться в останній стадії анемії...

То де ж пріснопам'ятний Закон України N3377, пане Президент України? Верховна Рада України проголосувала за нього вже кілька тижнів тому і всі строки, які відводиться Президенту на підписання законів, вже вичерпано...

Олександр Афонін,
президент ГС «Українська асоціація видавців і книгорозповсюджувачів».

Image by Thorsten Frenzel from Pixabay

Результати опитування суб’єктів видавничої справи щодо їхньої ділової активності у І півріччі 2020 року порівняно з І півріччям 2019 року

Упродовж тижня, з 1 до 6 липня 2020 року включно, ГС «УАВК» проводилося опитування серед суб’єктів видавничої справи за спеціально розробленою анкетою.

Головною метою цього опитування було визначення динаміки змін у І півріччі 2020 року порівняно з І півріччям 2019 року:
— кількості нових титулів (ISBN), які побачили світ;
— сумарних накладів за цей самий період;
— обсягів продажів книжок і грошових надходжень за продані видання;
— обсягів продажів книжок через онлайн сервіси;
— обсягів продажів усіх (паперових та електронних) книжок через власні інтернет-книгарні;
— частки онлайн продажів у загальному обсязі продажів книжок;
— кількості персоналу, який працював на штатній основі;
— розмірів фонду оплати праці персоналу.

А також з’ясувати реальну потребу у фінансових ресурсах для збереження кадрового ресурсу та відновлення повноцінного видавничого процесу.

Варто зазначити, що в супровідній записці до анкети ми інформували, що ці дані потрібні для надання реальної допомоги учасникам книжкового ринку, зокрема й у грошовій формі, через інституційну підтримку з боку державного бюджету, однак, попри це, наші шановні колеги продемонстрували вкрай низьку активність у заповненні й надсиланні анкет. Крім цього, навіть дехто з тих, хто взяв участь в анкетуванні, не надто уважно прочитав запитання, сформульовані в анкеті, бо часом надані відповіді аж ніяк не корелювалися з логікою запитань, а в окремих випадках замість відсотків надавалися грошові показники або чисельність персоналу, хоча в анкеті було чітко прописано надавати дані у відсотках, що б демонструвало динаміку змін.

Подібне індиферентне ставлення учасників опитування створило певні складнощі в опрацюванні даних анкет, виходу на репрезентативний результат.

Подекуди створювалося враження, що керівники суб’єктів видавничої справи не мають звички робити поточний системний аналіз роботи свого підприємства або в них усе настільки добре, що немає потреби в позиціюванні свого підприємства на діловій шкалі ринку з урахуванням аналізу стану ринку як інструменту для прийняття рішень щодо кроків і рішень, які треба прийняти, щоб забезпечити підвищення рейтингу свого видавництва.

А втім, ось певні висновки, яких ми дійшли після опрацювання отриманих даних, що дає певне уявлення про стан підприємств вітчизняного книговидання на 01.07.2020 року.

Отже.

Порівняно з І півріччям 2019 року у І півріччі 2020 року:
— малими видавництвами було зменшено видання книжок за титулами на 49 %, а за накладами — на 56 %;
— середні та великі видавництва відповідно зазнали втрат 43 % за назвами і 48 % за накладами.

Сумарні надходження коштів від усіх видів продажу книжкової продукції виявилися на 47,9 % меншими за показники І півріччя 2019 року.

Єдиним позитивом, який випливає з анкетних даних, є зростання обсягів продажу книжок через онлайн сервіси в середньому на понад 120 % упродовж І півріччя 2020 року, що обумовлено введенням карантину. Загалом частка продажів через онлайн ресурси, як залучені так і власні, від загальної суми надходжень за реалізовану продукцію порівняно з І півріччям 2019 року зросла з 20 % до 33 %. І цілком очевидно, що ця частка зростатиме й надалі, про що свідчить досвід європейських країн.
Упродовж І півріччя 2020 року чисельність штатного персоналу видавництв зменшилася в середньому на 21 %, а фонд заробітної плати — на 37,5 %.
Що ж до фінансової підтримки, то жодне з опитаних видавництв її не отримувало ні як дешеве кредитування, зокрема через програму «5 — 7 — 9», ні як пряму фінансову підтримку з боку держави чи місцевих бюджетів.

Потреби ж у коштах для підтримки персоналу і відновлення виробництва у різних видавництв різні, залежно від обсягів виробництва до початку кризи. Так мікро- і малі видавництва в основній масі потребують допомоги від 100 до 300 тис. гривень. У середніх така потреба коливається в межах від 600 тис. до 1,5 млн грн. Великі видавництва мають потребу в фінансових ресурсах у межах від 5 до 10 млн грн.

Як підсумок.

Надзвичайно важко проводити будь-який аналіз ринку, коли самі його учасники не демонструють зацікавленості в отриманні такої інформації. Це є ще одним наочним свідченням вкрай низького рівня розвитку вітчизняної книжкової справи порівняно з європейськими країнами, де щорічний ретельний аналіз стану книжкового ринку, його здобутків і втрат є предметом пильної уваги як з боку самих видавців, так і влади, оскільки це та соціальна складова, від якої дуже значною мірою залежить як духовно-моральний, культурний стан суспільства, так і рівень економічного і виробничого розвитку держави.

Проте, можливо, й ця інформація, надана нами, стане в нагоді активним гравцям ринку й орієнтиром для держави у прийнятті відповідних рішень і заходів з підтримки вітчизняного книговидання.


Олександр Афонін,
президент ГС «Українська асоціація видавців і книгорозповсюджувачів».

Каталог

Блоги

Ми у Facebook

Інформація для ЗМІ